Vervangen loodzuuraccu voor Lithium accu

  • Geplaatst op
Vervangen loodzuuraccu voor Lithium accu

In deze Blog vertellen wij u meer over de aandachtspunten bij vervanging van een loodzuuraccu naar een lithium accu in camper of boot.

Bij het vervangen van een loodzuur accu door een lithium accu in een camper/boot moet je rekening houden met verschillende factoren:

 

Compatibiliteit Accu: Bij het vervangen van de huidige accu is het belangrijk om de beschikbare ruimte in acht te nemen. Zorg dat de lithium accu past in de ruimte van de oude accu. Denk hierbij ook aan het accu aansluitingssysteem. Meet de afmetingen en de aansluitingen op.

 

Oplaad parameters: Een loodzuuraccu en en lithiumaccu hebben andere oplaad vereisten. Mogelijk moet de laadregelaar worden aanpast of worden vervangen. Dit is om te zorgen voor de juiste ondersteuning van de spannings- en laadinstellingen voor lithiumaccu's.

 

Laadregelaar: Verifieer of de laadregelaar geschikt is voor een lithium accu. Oudere laadregelaars zijn mogelijk niet compatibel met de laadvereisten van lithium accu's

 

Batterij management systeem (BMS): De lithium accu's hebben vaak een ingebouwd BMS om de accu te beschermen tegen overbelasting, oververhitting en diepontlading. Controleer of de accu een adequaat BMS heeft en of dit compatibel is met je camper’s elektrische systeem.

 

   

 

Bedrading: De accu bedrading moet geschikt zijn voor de stroomsterkte en de spanningsvereisten van een lithium accu. Controleer altijd of de bedrading en de zekeringen in de boot/camper geschikt zijn voor de nieuwe lithiumaccu.

 

Koeling accu: Een loodzuur- en Lithiumaccu hebben mogelijk andere koelvereisten. Zorg dat de accu voldoende geventileerd is en de installatie op een geschikte plek gebeurt.

 

Kosten Lithiumaccu: De aanschaf van Lithiumaccu's is vaak duurder dan loodzuuraccu's. Een  lithium accu heeft voordelen op lange termijn, zoals een langere levensduur en betere prestaties.

 

Omvormer en accu: Omvormers hebben zelf een rendement hebben van ca. 90%. Dit betekent dat een 1000W omvormer daadwerkelijk (1000/0,9=) 1111W verbruikt. De maximaal toegestane belasting op 230Vac is voor de volgende modellen als volgt: 12V60HFA Max. 600W bij 230Vac 12V100HFA Max. 1100W bij 230Vac 12V100HFAS, 12V150HFA(S), 12V200HFA, 12V320HFA, 12V400HFA Max. 1600W op de 230Vac 12V280HFA Max.2200W op de 230Vac. De totale continu belastingsstroom moet altijd binnen de Imax volgens specificatieblad blijven.

 

Laden accu: Laad de accu voor gebruik bij voorkeur tot 100% vol. Bij laden via een solar MPPT lader is de max. laadspanning 14.4-14.6V, Float spanning 13.5V. Via de 230Vac lader tot max. 14.4-14.6V, Float spanning 13.5V. De accu mag niet constant op 14.4-14.6V worden gehouden, dit zal leiden tot een kortere levensduur. Binnen 4 uur nadat de accu is volgeladen moet deze terug naar de floatspanning. De accu mag niet rechtstreeks door een voertuig dynamo worden geladen, er moet altijd een z.g. DCDC laadbooster tussen worden geschakeld.

 

Ontladen van de accu: De accu moet binnen de specificaties worden ontladen. Gebruikers zoals b.v. een inverter moeten op een ondergrens van 11…11.5V zijn afgesteld. De accu zelf heeft een onderspannings beveiliging bij ca. 10V, deze dient bij normaal gebruik niet in te grijpen.


Inbouwen en aansluiten accu: Plaats accu bij voorkeur op een rubberen ondergrond en zet deze b.v. vast via een spanband. Kabeldoorsnede gebruiken als 3A/mm2 tot 2m lengte en 2A/mm2 tot 5m lengte. De accupolen altijd voorzien van een rubberkap als isolatie. Bij het aansluiten van dunne kabels moet ten altijd een passende zekering worden gebruikt. De accu zelf is kortsluitvast en een externe zekering moet passen bij de Gekozen kabeldoorsnede.


Parallel of serie schakelen: Er mogen max. 4 accu’s worden parallel geschakeld, waarbij korte bekabeling moet worden gebruikt. De belastbaarheid van de parallelschakeling van N accus is max. 0.8*Imax*N.

De ACES HFA accu’s mogen niet in serie worden geschakeld.

 

   


Belangrijke aandachtspunten voor gebruik: Laad de accu direct na gebruik en zorg dat de accu zoveel mogelijk altijd in geladen conditie (SOC >20%) blijft. Wanneer de accu langere tijd wordt opgeslagen, dient de SOC 50…10% te zijn. De SOC moet vervolgens eens per 3 maanden worden gecontroleerd. Als de SOC onder de 50% daalt, dient de accu bijgeladen te worden.

Vaak zijn er diverse kleine gebruikers op de accu aangesloten, daarom is het raadzaam om bij lange periode van geen gebruik de hoofdschakelaar om te zetten of de accupolen los te koppelen. Als bovenstaande punten niet in acht worden genomen kan de accu te diep worden ontladen, Een te diep ontladen batterij kan na verloop van tijd onherstelbaar defect raken. Er is in dat geval geen sprake van garantie.

Door deze factoren in overweging te nemen, kun je ervoor zorgen dat de overgang naar een lithiumaccu soepel verloopt en dat je camper veilig en efficiënt functioneert.

 

 Assortiment Lithium Accu's >>